top of page

Noc plná hvězd: Hudební Příběhy s Jana Rychterová a Hana Švejnohová, Radůzin Hudební Klenot a Melodie Přeletu M.S.

Ve čtvrtek 11. ledna jsem navštívil Kulturní dům Josefa Suka, kde vystupovala moje kamarádka, písničkářka známá z Českého Rozhlasu Dvojka, Jana Rychterová, a také moderátorka Hana Švejnohová, která také moderovala na Frekvenci 1 nebo dřív i na Českém Rozhlase Praha. Jana Rychterová hrála a zpívala své písničky a Hana Švejnohová předčítala zábavné fejetony. Fejetony byly na téma Vztahy nebo hodně také na téma Vánoce. Fejetony a písničky se k sobě velice hodily, další téma fejetonů bylo také o jídle. Pokud čtete tyhle moje Postřehy pravidelně, mohli jste se dočíst o podobném večeru, kdy Jana přivezla do Sedlčan spisovatelku Marii Formáčkovou. Hned na úvod vystoupení zahrála Jana svůj hit, který se objevil i v hitparádě Českého Rozhlasu 2 - Česká dvanáctka a jmenoval se Argentinec. Ten večer se totiž jmenoval Argentinský trakař. Velice tento koncert doporučuji. Fejetony byly opravdu moc vtipné a já lituji dost toho, že nebyla vydaná knížka. Tyhle dvě dámy se podle svých slov setkaly na křtu knihy jiné spisovatelky. Byly zde vyprávěny různé veselé příhody, ale já se obávám, že bych je tak dokonale vyprávět nedovedl. Vyprávěla zde o tom, jak odjela s manželem do termálních lázní a jak ji tam poznala po hlase jedna posluchačka z Brna. Taky vyprávěla o tom, jak na Štědrý den soutěží o polévku s maminkou jejího manžela, které už je přes devadesát. Tady si dovolím takovou osobní poznámku, je moc dobře, když se manželé a děti z různých jiných manželství dokážou potkat a společně si popovídat. Jak už jsem zde vyprávěl, stálo by za to, tyhle příběhy převést třeba i do audioknihy. Fejeton střídal písničku a večer příjemně plynul a já opravdu doporučuji všem, aby tuto talkshow navštívili, až ji uvidí někde na plakátech. Určitě se budou královsky bavit. Ještě bych rád řekl, že příště budu vyprávět o koncertě Josefa Fouska, na kterého se chystám do Příbrami na malou scénu, hned v pondělí 15. ledna. Pak se ještě chystám v pátek 19. na Radůzu do Prahy a ještě bych rád připomenul, že v sobotu 2. března proběhne v Jesenici u Prahy, další ročník Petrovy Cihelny. Vystoupí tam Petr Bende, Jakodoma, Přelet M.S. a Marie Tilšarová. Na všechny se moc těším a vstupenky můžete pořídit na platformě donio.


V pondělí 15. ledna jsem navštívil koncert písničkáře známého také spoluprací s divadlem Semafor, který byl často zmiňován ve vyprávění Jiřího Krampola v pořadu Nikdo není dokonalý, Josefa Fouska. Vystupoval na malé scéně divadla Antonína Dvořáka v Příbrami. Byl ve velice dobré formě. Přednášel svoje humorné básničky, zpíval svoje písničky a také říkal aforismy. Některé písničky už jsem znal z jeho předchozích vystoupení, ale řekl bych, že většinu určitě ne. Narodil se v roce 1939. Viděl jsem ho naživo už poněkolikáté, ale tentokrát mě zaujal snad nejvíc svým humorem a svojí vitalitou, svojí lidskostí, aby mi podal ruku, lehl si na pódium, to se mi ještě nestalo. Na pódiu vystupoval se svým synem, který ho občas doprovázel na foukací harmoniku. Na koncertě často měnil pořadí písní a tím svého syna překvapoval. Bavil lidi i o přestávce, když si kupovali jeho knížky, kterých napsal taky asi 39. Koncert byl skvělý, moc se mi líbil. Ani se mi nechce věřit, že takhle vitálnímu člověku běží srdce jen na 40% jak sám říkal. Ale je vidět, že koncerty jsou pro něj živá voda, to máme společné. Zazněly písničky jako Zešílím, potom Až natáhnu lásko brka, pak ještě jeho velice známá písnička, kde se zpívá o důchodci, jak zapomněl vnoučka v Lidlu, Zpověď důchodce. Od pana Fouska jsem si koupil knížku a tak se těším, až mi jí babička bude číst. Rád bych mu popřál hodně zdraví, hodně hudebních nápadů a ať se mu daří a ať ještě dlouho může vystupovat. Těším se na jeho narozeninový Tobogán, nebo na jeho vybírání scének z pořadu Humoriáda.

Hned další den v úterý ke mě domů přijela v rámci hudebních návštěv, kapela Marian Band, která hraje písničky Boba Dylana a překládá to do češtiny. Moc mě návštěva Marian Bandu potěšila. Zazpívali jsme si společně i některé texty, které přeložil kapelník této kapely Marian Opletal, taky některé, které přeložil Robert Křesťan, což je kapelník kapely Druhá tráva. Bavili jsme se také o jeho práci v rádiu Folk, kde každý čtvrtek vysílá autorský pořad Marianův Archiv. Dostal jsem od nich CDčko a tričko a pozvánku na křest dalšího CDčka do malostranské besedy. Za to bych jim chtěl touhle cestou ještě jednou poděkovat. Jejich návštěvu jsem si moc užil a moc rád jsem si s nimi zazpíval. Také jsem rád, že odpověděli na všechny moje otázky. Hudební návštěvy u mě doma, které můžu zažívat díky Petrově Cihelně, jsou pro mě vždycky vyjímečná záležitost, na kterou se vždycky těším. A ne jinak tomu bylo i tentokrát.

Příští týden budu povídat o koncertě Radůzy, na který se chystám dneska, a také o koncertě kapely Melody Makers, na který jdu v úterý 23. ledna, který bude v Kulturním domě Josefa Suka v Sedlčanech.

Včera jsem se koukal na pořad Cvrlikání, který každý měsíc uvádí TV Noe. Byla tam kapela Šansonika, která se mi moc líbila. Pokud si budete chtít pořad najít, určitě to stojí za to. Šansonice přeju, ať jim to pořád tak hezky zpívá, viděl jsem je už naživo, pamatuju si je z muzikantských akcí, které pořádá kapela Dominika, které se konají u Budišova nad Budišovkou, na Huťově ranči. Už tam mě velice zaujali. Byl to moc hezký pořad, Cvrlikání vysílají každý třetí čtvrtek v měsíci od osmi hodin a pak to ještě několikrát opakují. Najít to můžete určitě také v archivu TV Noe.


V pátek 19. ledna jsem se s mojí kamarádkou Janou Nedbalovou vydal směr Kulturní dům Mlejn v Praze ve Stodůlkách, kde svůj první koncert v letošním roce odehrála Radůza. Radůza během koncertu střídala, jak je u ni zvykem, několik nástrojů. Samozřejmě nechyběl její tradiční nástroj, na který začala skládat písničky a to tahací harmonika. Moc se mi líbily písničky, které věnovala svým rodičům, kteří s ní za jejího dětství jezdili na tramp. Radůza po letech, kdy vystupovala v triu s kytaristou Josefem Štěpánkem a bubeníkem Milošem Dvořáčkem. Radůza vystřídala během produkce ještě i elektrickou a akustickou kytaru a ukulele. Já jsem si myslel, že koncerty v triu úplně opustila a bude už hrát jen sama, ale jak na koncertu zmínila, chystá i koncerty s triem, takže bude možné ji na pódiu vidět v několika podobách. Během koncertu zazněly její největší hity. Koupil jsem si také její album největších hitů, které vyšlo v roce 2023 a jmenuje se Bylo nebylo. Je tam hodně písniček, které doporučuji. Těším se, až Radůza doskládá písničky na nové CD. Jak je u ní zvykem a jak o sobě říká, tak vždycky vydává dvojalbum. Byl jsem rád, že při koncertě jsem jí mohl mohl předat svoji knížku Vozík plný folku a snad se jí bude líbit. Jejím příznivcům, kterým se líbí jejich písničky, doporučuji, ať se podívají na její instagram. Málokterá zpěvačka zpívá písničky v několika jazycích, ale ostatně to její příznivci vědí. Přeju Radůze ještě hodně odehraných koncertů, ať už s triem nebo samostatně, ať se jí daří. Na jejím posledním dvojalbu je také hit s Robertem Křesťanem, který se jmenuje Dobrý lidi. Už jen proto by si lidé měli toto její CDčko koupit.

V úterý 23. ledna jsem v Kulturním domě Josefa Suka v Sedlčanech navštívil koncert kapely Melody Makers, Ondřeje Havelky a jeho syna Vojtěcha. Písničky Melody Makers hraje na dechové nástroje, ale třeba i na různé škopky. Jejich vystoupení bylo strhující, na pódiu bylo čtrnáct muzikantů plus Vojta a Ondřej Havelkovi. Muzikanti se tam předháněli, kdo zahraje větší sólo a během vystoupení Melody Makers nechybělo několik i stepařských vystoupení, což byla prostě paráda. Jediné, co jsem trošku nepochopil, proč nehráli víc písní od Jaroslava Ježka, když na pódiu propagovali jeho CD. Možná to bylo asi proto, že ho vydali s operním pěvcem Adamem Plachetkou. Album se jmenuje Nebe na zemi a jsou na něm písně hudebního skladatele Jaroslava Ježka. Melody Makers už jsem viděl poněkolikáté a vždycky mě svým vystoupením zaujmou. Během vystoupení střídali rychlé a pomalé skladby a na konci zahráli tentokrát písničku od Oldřicha Nového, a pak se mi moc líbilo, jak zahráli písničku, myslím od Jana Wericha Holduj tanci, pohybu. Na konci publikum odměnilo tento vynikající koncert potleskem ve stoje.

Teď budu chviličku zvát zase na Cihelnu, která proběhne v sobotu 2. března 2024 v Jesenici u Prahy. Tentokrát bych svoje povídání o Cihelně věnoval účinkující kapele Přelet M.S., která vznikla v Blovicích u Plzně. Toto trio vede od roku 2005 Romana Tomášková. Moc se na toto trio těším, během letních prázdnin nejen že vystupují na různých folkových a také swingových akcích, ale jsou známí i divadelnímu publiku, neboť účinkují už několik let v představení, které se hraje takzvaně Open Air na různých zámcích. Hrají to po boku Báry Štěpánové a Martina Zounara a dalších, kde nejen hrají, ale samozřejmě i zpívají. Zhudebňují také třeba básně básníka Emanuela Frynty. Speciálně na tuto kapelu se moc těším a jsem rád, že přijala moje pozvání na Petrovu Cihelnu. Jinak tam vystoupí Petr Bende, Marie Tilšarová, která zaujala publikum na velkém festivalu Trampské Pikovice, kapely Natural, Jakodoma, Napořád a ten Přelet M.S.


úterý 30. ledna jsem byl v Kulturním domě v Sedlčanech na oceňovaném představení, které hrálo příbramské divadlo a na kterém před 21 lety byla Bára Hrzánová oceněna cenou Thálie. Výkony všech tří herců byly strhující a diváci se celé představení královsky bavili. Hra pojednává o tom, jak Bára Hrzánová jako Helenka Součková žije v neznámém městě. Bojí se, že bude muset odejít do jiného města a postupně zjišťuje jak je pro její rodiče nepříjemný politický režim a jak vlastně nemá ráda komunisty. Je to jak říkám velice humorné představení. Ona na pódium přijede v takový červený čepici a během představení se různě herci přesouvají po jevišti. Prostě je to herecký koncert všech tří herců, pro mě a všechny diváky. Byl jsem rád, že jsem u tak vyjímečného představení mohl být. Samozřejmě jsem věděl, že je Bára Hrzánová herečka a že hraje v Národním divadle a věděl jsem, že za toto představení dostala cenu Thálie. Je to skvělé představení a já ho všem doporučuju. Nevím, jestli jsem Hrdý Budžes neviděl už předtím, ale jestli ano, tak to bylo někdy, když se začal uvádět a už jsem si to moc nepamatoval. Ještě si k tomu dovolím říct takovou věc, stejně jako Bára Hrzánová, tak i spisovatelka Irena Dousková, i já nemám rád komunisty, protože si myslím, že kdyby tady vládli dlouho, tak bychom to nikam nedotáhli. Báru jsem už viděl také jako zpěvačku. Těším se, až Báru Hrzánovou zase někde uvidím, ať už jako herečku nebo zpěvačku kapely Condurango, tak jako na Alkafestu.

Hned druhý den potom, ve středu 31. ledna jsem byl v Příbrami v Divadle Antonína Dvořáka na koncertě své oblíbené kapely Žalman a spol. Chtěl bych ještě jednou touhle cestou poděkovat Petrovi Novotnému a také manažerovi Láďovi Chromečkovi, že mě tam vzali. Koncert se mi velice líbil, zazněly největší Žalmanovy hity, jako Divokej horskej tymián, Sedím na kolejích a Každý ráno boty zouval. Petr Novotný, což je baskytarista od kapely Žalman a spol. představil i písničky ze svého solového alba, které se jmenuje Na důchodě. Na koncertě zahráli svoje největší hity, které vyšly loni na CDčku, které se jmenuje My všichni z ráje a je na něm dvacet dva nejoblíbenějších písniček. Které tam budou si odhlasovali posluchači na stránkách. Koncert se mi moc líbil, už teď se těším na jejích březnový koncert v Sedlčanech. Tam určitě také půjdu a všem ho doporučuju. Album Na důchodě jsem si taky poslechl a taky se mi moc líbí. Na koncertě jsem byl s kamarádkou Janou Nedbalovou a s naší společnou kamarádkou a mojí učitelkou Maruškou Pilíkovou.

Ještě bych Vás rád pozval na festival Petrova Cihelna a zároveň bych moje milé čtenáře vyzval, ať sledují náš web. Také můžete stále přispívat na Doniu. Na všechny se moc těšíme. Jak už tady říkám, akce se bude konat v sobotu 2. března v Jesenici u Prahy. Vystoupí Petr Bende, kapely Napořád, vokální kapela Přelet MS, Marie


Tilšarová a kapely Jakodoma a Natural, která je známá hitem Já na to mám a ještě nějaké hudební překvapení. Je to festival, kam může přijít celá rodina. Je to od 15ti hodin. Bude tam i dětský program. Vozíčkáři to mají zdarma.


Leden 2024


2 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Petrova Cihelna 2024

Dnešní Postřehy bych rád věnoval blížícímu se festivalu Petrova Cihelna, který proběhne v sobotu 2. března. Pokud přispějete na Doniu, tak získáte třeba šálu, která se vám bude hodit třeba na blížícím

bottom of page